Perkolációelmélet

A tantárgy angol neve: Theory of Percolation

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
TE155777 tavasz 2/0/0/v 3 2004/05
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Tóth Bálint

egy. tanár

Sztochasztika tanszék

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Matematika, valószínűségszámítás

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

Matematika B1,B2,B3,B4 (kötelező előtanulmány))

7. A tantárgy célkitűzése

Doktoranduszok bevezetése a perkoláció elméletébe

8. A tantárgy részletes tematikája

A problémakör rövid ismertetése : Tekintsük a Zd d-dimenziós egész rácsot, mint végtelen, nem irányított gráfot. A gráf minden egyes élét, egymástól függetlenül, p valószínűséggel érintetlenül hagyjuk és q=1-p valószínűséggel kitöröljük. Az ily módon nyert véletlen gráf összefüggő komponenseit nevezzük fürtöknek(vagy klasztereknek). Természetesen adódnak a következő kérdések: van-e végtelen fürt? Hány végtelen fürt van, ha van egyáltalán ? Kiderül, hogy ennek a viszonylag egyszerű matematikai modellnek megdöbbentően érdekes tulajdonságai vannak : a kontroll-paraméter(p Î [0,1]) sima változásával a modell kvalitatív viselkedése egy kritikus ponton (pc) drasztikusan megváltozik. A fizikából ismert fázisátmenetek/kritikus jelenségek egy érdekes és ugyanakkor matematikailag is elemezhető paradigmájáról van szó.

Az előadás célja a perkolcióelmélet lényeges problémáinak, eredményeinek áttekintése és a fontosabb nyitott kérdések ismertetése.

Technikai értelemben vett tematika : a perkoláció fázisátmenet: Hammersley tétele;elemi eszközök: Harris egyenlőtlenség, Russo formula ; a perkolációs függvény folytonossága.; a végtelen klaszter unicitása ; van den Berg-Kesten egyenlőtlenség; a kritikus pont egyértelműsége; kritikus exponensek, skálázási relációk; 2-dimenziós elmélet: Harris, Russo-Seymour-Welsh, Kesten tételei; kritikus viselkedés 2-dimenzióban: konform invariancia (sejtések, kezdemények...);Grimmett-Marstrand tétel; nyitott kérdések

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

(előadás, gyakorlat, laboratórium):

előadás

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: házi feladatok

b. A vizsgaidőszakban: vizsga

  1. Elővizsga: nincs
11. Pótlási lehetőségek

i.v.

12. Konzultációs lehetőségek

hetente egyszer

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
  1. G. Grimmett : Percolation. Springer 1989.
  2. G. Grimmett : Percolation Theory - Lecture Notes, 1996.
  3. H. Kesten : Percolation Theory for Mathematicians. Birkhauser 1982.
  4. cikkek
  5. Az előadó jegyzetei..
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

Kontakt óra

28

Félévközi készülés órákra

12

Felkészülés zárthelyire

Házi feladat elkészítése

20

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

..

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

90

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Tóth Bálint

egy. tanár

Sztochasztika tanszék