Szociális készségek fejlesztése (tréning)

A tantárgy angol neve: Development of social skills

Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 4.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar


      

1.

kód

Szemeszter

Követelmény

Kredit

Nyelv

Tárgyfélév

 

BMEGTA013

minden

0+2 0 / f

2

magyar

minden

 

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT52A013   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Takács Ildikó,
A tantárgy tanszéki weboldala http://moodle.appi.bme.hu/course/view.php?id=233
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Takács Ildikó

Dr. Bodnár Gabriella

egyetemi docens

egyetemi docens

Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

Ergonómia és Pszichológia Tanszék

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
-
7. A tantárgy célkitűzése Szociális készségfejlesztő tréning, melynek célja a hallgatók individuális gyakorlati készségeinek és képességeinek fejlesztése a csoporton belüli kommunikáció és együttműködés területén. Az egyének közötti kapcsolattartás hatékonyságának növelése, a kognitív teljesítményt meghatározó társas viselkedési módok gyakoroltatása, elsajátíttatása különböző feladatok segítségével.
8. A tantárgy részletes tematikája

Az aktív és hatékony figyelem, mint a sikeres kommunikáció előfeltétele. A kommunikáció verbális és nonverbális tényezőinek tudatosítása. Az egyirányú és az interaktív kommunikáció jellegzetességei. A kommunikáció hatékonysága, a személyes meggyőzési eszközök fejlesztése. A meggyőző közlés, a szociális befolyásolás szintjei. Az egyéni kommunikációs stílus megismerése, mint a szociális hatékonyság növelésének forrása. A kommunikáció hatékonysága, a személyes meggyőzési eszközök fejlesztése. Kommunikációs nehézségek és ezekből származó konfliktusok elemzése és lehetséges feldolgozása.

A szociális hatékonyság megnyilvánulási formái. A közös, team-munkához szükséges szociális készségek gyakoroltatása, kommunikáció eszközei a konfliktuskezelésben, együttműködési készségben, konszenzusra való törekvésben.

A csoportmunka jellemzői. A hatékony és a nem hatékony csoport ismérvei. Különböző csoportlégkörben történő munkavégzés kipróbálása és a tanulságok közös megfogalmazása. 

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) A tréning módszer sajátosságainak megfelelően a képzés tömbösített időrendben valósul meg, készségfejlesztő gyakorlatok formájában.
10. Követelmények

A szorgalmi időszakban: esetleírás (írásbeli feladatmegoldás)

A vizsgaidőszakban: A tréningen való teljes részvétel és az írásbeli feladatmegoldás félévközi jeggyel történő minősítése. 

12. Konzultációs lehetőségek

A munkamódszerből következően a feladatok nem igényelnek konzultációt.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Belbin, M. (1998): A team avagy az együttműködő csoport. SHL Hungary Kft. Budapest.

Buda Béla (2000): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest

Forgács József. (2004): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat, Budapest

Forgács József (2004): Az érzelmek pszichológiája. Kairosz Kiadó, Budapest.

Síklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra
Felkészülés zárthelyire
Házi feladat elkészítése12
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
Vizsgafelkészülés10
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Takács Ildikó

egyetemi docens

Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

Ergonómia és Pszichológia Tanszék