Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szociális készségek fejlesztése (tréning)

    A tantárgy angol neve: Development of social skills

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 4.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar


          

    1.

    kód

    Szemeszter

    Követelmény

    Kredit

    Nyelv

    Tárgyfélév

     

    BMEGTA013

    minden

    0+2 0 / f

    2

    magyar

    minden

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT52A013   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Takács Ildikó,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://moodle.appi.bme.hu/course/view.php?id=233
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Takács Ildikó

    Dr. Bodnár Gabriella

    egyetemi docens

    egyetemi docens

    Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése Szociális készségfejlesztő tréning, melynek célja a hallgatók individuális gyakorlati készségeinek és képességeinek fejlesztése a csoporton belüli kommunikáció és együttműködés területén. Az egyének közötti kapcsolattartás hatékonyságának növelése, a kognitív teljesítményt meghatározó társas viselkedési módok gyakoroltatása, elsajátíttatása különböző feladatok segítségével.
    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az aktív és hatékony figyelem, mint a sikeres kommunikáció előfeltétele. A kommunikáció verbális és nonverbális tényezőinek tudatosítása. Az egyirányú és az interaktív kommunikáció jellegzetességei. A kommunikáció hatékonysága, a személyes meggyőzési eszközök fejlesztése. A meggyőző közlés, a szociális befolyásolás szintjei. Az egyéni kommunikációs stílus megismerése, mint a szociális hatékonyság növelésének forrása. A kommunikáció hatékonysága, a személyes meggyőzési eszközök fejlesztése. Kommunikációs nehézségek és ezekből származó konfliktusok elemzése és lehetséges feldolgozása.

    A szociális hatékonyság megnyilvánulási formái. A közös, team-munkához szükséges szociális készségek gyakoroltatása, kommunikáció eszközei a konfliktuskezelésben, együttműködési készségben, konszenzusra való törekvésben.

    A csoportmunka jellemzői. A hatékony és a nem hatékony csoport ismérvei. Különböző csoportlégkörben történő munkavégzés kipróbálása és a tanulságok közös megfogalmazása. 

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) A tréning módszer sajátosságainak megfelelően a képzés tömbösített időrendben valósul meg, készségfejlesztő gyakorlatok formájában.
    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: esetleírás (írásbeli feladatmegoldás)

    A vizsgaidőszakban: A tréningen való teljes részvétel és az írásbeli feladatmegoldás félévközi jeggyel történő minősítése. 

    12. Konzultációs lehetőségek

    A munkamódszerből következően a feladatok nem igényelnek konzultációt.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Belbin, M. (1998): A team avagy az együttműködő csoport. SHL Hungary Kft. Budapest.

    Buda Béla (2000): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest

    Forgács József. (2004): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat, Budapest

    Forgács József (2004): Az érzelmek pszichológiája. Kairosz Kiadó, Budapest.

    Síklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése12
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés10
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Takács Ildikó

    egyetemi docens

    Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék