Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Pszichológia

    A tantárgy angol neve: Psychology

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. március 27.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Budapesti Műszaki és
    Gazdaságtudományi Egyetem
    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Minden mérnöki kar
    Alapképzési szakjai
    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT52A002   2/0/0/f 2  
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Takács Ildikó

    egyetemi docens

    Ergonómia és Pszichológia T.

    Séllei Beatrix

    tudományos segédmunkatárs

    Ergonómia és Pszichológia T.

    7. A tantárgy célkitűzése A hallgatók egyfelől ismerjék meg a pszichológiai alapfogalmakat és folyamatokat, valamint az emberi viselkedés pszichológiai szemléletű megközelítésében szerezzenek saját tapasztalatot. A tantárgy másfelől készítse elő a későbbi pszichológiai jellegű tanulmányaikat (menedzsment, ergonómia).
    8. A tantárgy részletes tematikája Az emberi megismerés jellemzői
    Az emberi agy működése. Az észlelés. A perceptuális tanulás és kategorizáció. Az észlelés tévedései és zavarai. Észlelési törvények a művészet és a reklám világában. Mérnöki alkalmazások. Emlékezeti és tanulási rendszerek az élővilágban. Megőrzés és felejtés. Megőrző emlékezet: szemantikai és epizodikus szerveződés. Az önéletrajzi emlékezet. Emlékezeti tévedések és zavarok.
    A pszichológiai fejlődés meghatározói. Öröklés és környezet a fejlődésben. A gondolkodás fejlődés szakaszai. A logika keletkezése.
    Önismeret és mások ismerete
    A szocializáció, a szociális tanulás. A szereptanulás, a szociális szerepek és jellemzőik. Szerepkonfliktus. A szociális megismerés jellemzői, A benyomás alakításának speciális esetei. Sztereotípiák és előítéletek.
    A személyiség. A személyiség fogalma. A személyiség tanulmányozásának főbb megközelítései. Az önismeret tényezői.
    A motiváció. A motiváció tartalom- és folyamatelméleti modelljei. A vezetési stílus és a motiváció összefüggései. Az érzelmek sajátosságai, jellemző formái, a félelem, a szorongás, a frusztráció. A stressz és a kiégés. Az attitűdök.
    Az egyén szerepe a munkában és a szervezetekben
    A csoport, a csoportfolyamatok, a csoportdinamika. A csoport formális és informális működése. Szerepek, normák a csoportban. A csoportalakulás szakaszai, csoportépítés. Csoportdinamikai jellemzők A kommunikáció folyamata, típusai, a verbális és nonverbális kommunikáció kapcsolatai. A meggyőző közlés, a tárgyalás kommunikációs elemei.
    A munkavégző ember. A pálya elvárásai és az azt betöltő személy tulajdonságai: pálya-személy összeillés. Az egyénnek a munkához és szervezethez való viszonya, a munkahelyi szocializáció folyamata. A munkamotiváció elméletei. A munkával való elégedettség tényezői. A konfliktusok típusai és a konfliktuskezelés módjai a szervezetben.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 2 zárthelyi dolgozat

    b. A vizsgaidőszakban: -  

    11. Pótlási lehetőségek mindkét zárthelyi dolgozat pótlása a pótlási héten
    12. Konzultációs lehetőségek az oktató által megadott időpontokban
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Juhász Márta - Takács Ildikó (2006.): Pszichológia. Typotex Kiadó

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra24
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire24
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása12
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60