Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Munka- és szervezetpszichológia

    A tantárgy angol neve: Work and organisational psychology

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. május 15.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Minden mérnöki kar

     

    Alapképzési szakjai

     

    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT521330   2/0/0/v 3  
    4. A tantárgy előadója
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Dr. Kun Ágota egyetemi adjunktus

    Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék

     

    7. A tantárgy célkitűzése A kurzus célja betekintést nyújtani a munkapszichológia ismeretanyagába, valamint az elméleti alapokra építve a munkapszichológia, mint alkalmazott tudományterület módszertanának, gyakorlati-alkalmazási és vizsgálati területeinek, valamint a munkapszichológus tevékenység- és szerepkörének megismerése.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája Bevezetés a munkapszichológiába. A munkapszichológia tárgya, feladatait, vizsgálati, alkalmazási területei és módszerei. Toborzás, kiválasztás és leépítés. Toborzási eljárások és források. Kiválasztási eljárások, módszerek. Alkalmasságvizsgálati modellek. Alkalmasságvizsgálat, kiválasztás. Beválás-vizsgálat. Gondoskodó létszámleépítés, outplacement.

    Vizsgáló és tesztelési eljárások a munkalélektan gyakorlatában. Face to face módszerek, exploráció. Interjú-technikák. Kérdőíves vizsgálóeljárások: tradicionális és számítógépes tesztelés. Értékelő központ (Assessment Center). A pszichológiai tesztek fajtái. A munkatevékenység és munkakörülmények vizsgálatának módszerei.

    Munkamotiváció. Motivációs elméletek, alkalmazási területek. Munkamotiváció mérése, jelentősége a munkahelyen. Motiváció és teljesítmény – ösztönzési rendszerek kidolgozása. Az ösztönzés-menedzsment alapjai. A vezető szerepe és lehetősége a dolgozók motiválásában. Munkamotivációt mérő kérdőívek.

    Karriertervezés, életpálya-menedzselés. A karrier fogalma, összetevői, meghatározói. A karrier-utak lehetséges formái. Személyes erőforrások feltérképezése, szervezeti karrier elemek. Karrier-menedzsment.

    Személyzetfejlesztés és tréning-módszerek: fogalmak, módszerek, technikák. Tréning, tanulás, teljesítmény. Képzési igények feltérképezése, képzési programok elemei és összeállításának lépései.

    Munka-elégedettség, elkötelezettség, OCB. Az elégedettség-kutatások története. Elégedettségi elméletek. Vizsgálati területek és módszerek. Az elégedettség jelentősége a munkahelyeken. Az elégedettség és más tényezők (teljesítmény, elkötelezettség, nemkívánatos munkahelyi viselkedés) közötti kapcsolat. Organizational Citizenship Behavior (OCB).

    Stressz, egészség és jóllét a munkahelyen. Munkahelyi stresszorok fajtái, lehetséges csoportosítása. Stresszre adott válaszok: rövid és hosszú távú reakciók. Stressz-elméletek, megküzdési (coping) technikák. Stressz-menedzsment a munkahelyen. Munkahelyi jóllét (well-being). A jóllét fogalma, tartalma és jelentősége. A munkahelyi egészségfejlesztés jelentősége, lehetséges tartalma és formái.

    Teljesítménymérés és -értékelés. Teljesítményértékelés céljai és módszerei. Teljesítményértékelési rendszerek: objektív és személyes adatok. Összehasonlítási, rangsorolási eljárások.

    Vezető a munkahelyen. Betekintés a vezetés pszichológiájába. A vezetővé válás alapjai. Vezetési modellek. Vezetési stílus. A vezető szerepe a munkavállalók ösztönzésében. Vezető vs. menedzser. Bevezetés a szervezetpszichológiába. A szervezetek pszichológiai kérdései, vizsgálati területei. Szervezetek felépítése és működése. Szervezeti modellek.

    Szervezeti kultúra. A szervezeti kultúra fogalma és modelljei. A szervezeti kultúra építőkövei és jellemzői. Szervezeti kultúra kialakulása és fenntartása. A szervezeti kultúra mérése, kultúrakutatások. Nemzeti kultúra és szervezeti kultúra.

    Szervezeti tanulás. A szervezeti tanulás fogalma és tartalma. A szervezeti tanulás eredménye. A tanulás gátló és segítő tényezői. Szervezeti tudás létrehozása.

    Tudásmenedzsment. A tudás fogalma. Tudás létrehozása és megosztása. A tudás menedzselése. A tudásmenedzsment szerepe a szervezetek életében.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények a.       A szorgalmi időszakban: zárthelyi

    b.       A vizsgaidőszakban: -

    11. Pótlási lehetőségek a zárthelyi dolgozat pótlása a vizsgaidőszak első 2 hetében
    12. Konzultációs lehetőségek az oktató által megadott időpontokban
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom 1.      Norbert F. Elbert, Karoliny Mártonné, Farkas Ferenc és Poór József: Személyzeti/emberi erőforrás menedzsment kézikönyv, KJK-KERSZÖV, 2000. 2.      Bakacsi Gyula és mtsai: Stratégiai emberi erőforrás menedzsment, KJK-KERSZÖV, 2000.

    3.      Dr. Nemeskéri Gyula, Fruttus István Levente: Az emberi erőforrás fejlesztésének módszertana, Ergofit Kft., Bp., 2001.

    4.      Dr. Gazdag Miklós, Szatmáriné Balogh Mária: Személyügyi ABC, Verlag Dashöfer, 1999.

    5.      Kun Ágota, 2001, A munkával való elégedettség megismerésének elméleti és módszertani alapjai, in: Münnich Ákos (szerk.), A jövő vezetőinek jelene, Eötvös Kiadó, Budapest.

    6.      Dr. Marosán György: Álláskeresés, hivatás, karrier, Szókratész Kft., 1998.

    7.      Varga Károly: Az emberi és szervezeti erőforrások fejlesztése, Akadémiai Kiadó, 1988.

    8.      Csirszka János: Munka- és pályaalkalmasság pszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp, 1982.

    9.      Feij, J.A.: Work Socialization of Young People (In) Drenth, P. et al.: Handbook of Work and Organizational Psychology (2nd ed.) Vol.3. “Personnel Psychology”, Psychology Press Ltd, Hove East Sussex, 1998, p. 207-256.

    10.   Furnham, A.: The psychology of behaviour at work. The individual in the organization. Psychology Press Ltd, Hove East Sussex, 1997, p. 92-141; 245-318.

    11.   Anderson, N. & Thomas,H.: Work Group Socialization. (In) West,M. (ed) Handbook of Work Group Psychology. John Wiley&Sons, 1996, p.423-450.

    12.   Maanen, J.V. (ed.): Organizational Careers: Some New Perspectives. John Wiley&Sons, 1997. 13.   Semmer, N.& Schallberger, U.: Selection, Socialization and Mutual Adaptation: Resolving Discrepancies Between People and Work. Applied Psychology: An International Review, 1996, 45(3), p. 263-288.

    14.  Wanous, J. P.: Organizational entry: Recriutment, selection, orientation, and socialization of newcomers, Reading, MA: Addison-Wesley, 1992.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire8
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés24
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Dr. Kun Ágota egyetemi adjunktus Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék