Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tanulástechnika

    A tantárgy angol neve: Learning Technique

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. október 29.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság - és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki Szak 
    Műszaki Informatika Szak 
    Egészségügyi Mérnöki Szak 
    Gazdasági Informatikai Szak

    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A021   1/1/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kata János,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=109%3Atanulastechnika-bmegt51a021&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Kata János mestertanár APPI -  Műszaki Pedagógia Tsz.
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Nincs közvetlen alapozó ismeretanyag/általános műszaki alapismeretek

     

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

     

    7. A tantárgy célkitűzése Felkészülés az egyetemi tanulmányok során fellépő tanulási feladatok didaktikailag és tanuláslélektanilag megalapozott teljesítésére. A tanulási folyamat pedagógiai elemzése, az önismeret eszközei és a tanulásszervezés módszerei segítségével a hatékonyabb tanulásra való felkészülés. 

     

    8. A tantárgy részletes tematikája 1)         A tanítási-tanulási folyamat értelmezése, részei. A tanulás folyamán megoldandó didaktikai feladatok.

     

    2)         Motiváció, önmotiváció és önismeret. Tanulási kompetenciák.

     

    Tanulói és személyiségtípusok.

     

    3)         A tanulás általános jellemzői (emlékezés, séma, intelligencia, személyiség, visszacsatolás, önellenőrzés).

     

    4)         A tanulás fizikai környezetének optimális kialakítása (tanulási ergonómia).

     

    5)         Tanulási stratégiák és magatartások az előadáson, a gyakorlaton, a laborfoglalkozáson.

     

    6)         Az önálló tanulás stratégiái. Egyéni, páros és csoportos tanulás. Tanulás könyvekből. Az olvasástechnika elemei.

     

    7)         A házi dolgozatok és az évfolyamfeladatok elkészítése. Könyvtári és számítógépes kutatómunka.

     

    8)         Hagyományos és korszerű tanítási paradigmák, illetve ezek jellemzői.

     

    9)         A vizsgák jellemzői (írásbeli dolgozatok, feladatlapok, szóbeli vizsgák). A puskázás célja, értelme, technikái. („Miért nem szabad puskázni és hogyan kell?”)

     

    10)       A vizsgákra való felkészülés tervezése. A vizsgák sorrendjének és a felkészülési idő tervezésének elemei.

     

    11)       Hatékony tanulási és felkészülési technikák a vizsgaidőszakban.

     

    12)       Az értékelés és osztályozás feladata, fajtái és technikái. A bukás lélektana és korrekciós technikái. A korrepetálás igénye, feladata és lehetőségei.

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás 1,5 óra, gyakorlat 0,5 óra

     

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: projektfeladat 1. a hallgató saját tanulási szokásainak feltárása 2. vizsgaidőszak tervezése témakörökben

    11. Pótlási lehetőségek

    A projektfeladatok esetében a vizsgaidőszak 3. hetéig

    12. Konzultációs lehetőségek

    A Tvsz-ben foglaltak szerint

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kata János:Korszerű módszerek a szakképzésben Typotex Kiadó, Budapest, 2007.

    Knausz Imre: A tanítás mestersége (Magyar Elektronikus Könyvtár)

    Walter F. Kugemann: Megtanulok tanulni Gondolat Kiadó, Budapest,1976.

    C.M. Hills: Nem félünk a vizsgáktól Fabula Kiadó, Budapest, 1992.

    James Deese és Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk ?, Egyetemi Nyomda, Budapest, 1993

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28 
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire 
    Házi feladat elkészítése12 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása13
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60 
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Kata János

    mestertanár

    APPI - Műszaki Pedagógia Tsz.