Tanulás és életpálya

A tantárgy angol neve: (Lifelong) Learning and Working Life

Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 3.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Műszaki Pedagógia Tanszék

Villamosmérnöki szak
Mérnökinformatikus szak
Egészségügyi mérnök szak
Gazdaságinformatikus szak

Szabadon választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT51A020   1/1/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kálmán Anikó,
A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=111%3Atanulas-es-eletpalya-bmegt51a020&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
4. A tantárgy előadója
Dr. Kálmán Anikó

 

egyetemi docens

 

APPI Műszaki Pedagógia Tanszék

 

Dr. Molnár György
 egyetemi docens APPI Műszaki Pedagógia Tanszék
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Iskolarendszer által szerzett tanulási tapasztalatok, ismeretek. A műszaki értelmiségi pályák munkaerőpiaci megítélése, változásuk. Külföldi élmények, benyomások tapasztalatok. Saját pályakép, jövőkép. Tanulási stílusok.

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

-          Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

7. A tantárgy célkitűzése

-          Önálló probléma-felismerési és megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a hazai és európai munkaerőpiaci kihívások elemzésével.

-          Választható feladatok és önirányított tanulási folyamatok keretében, a műszaki területekre koncentráló programtervezés lépéseinek elsajátítása során, a hallgatók érdeklődésének leginkább megfelelő műszaki területek orientációjára nyílik lehetőség.

-          A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű műszaki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra.

-          A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és képességeket. Megismerik az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában.

-          Mit jelent nem csak fennmaradni, hanem sikeresnek is lenni a mai dinamikusan változó szakmai és globális környezetben?

-          Készek Önök a kihívásra?

8. A tantárgy részletes tematikája EU foglalkoztathatóság – mobilitás:

 

(1)         Egyéni / csoportos felkészülés a nemzetközi munkaerőpiacra
Alkalmazkodás a változó munkakörökhöz

(2)         EU LLL témakörök elemzése, működő szervezetek

(3)         Hálózatok / kapcsolatok létrehozása és fejlesztése, a partnerség, kapcsolati tőke jelentősége (Human Capital)
Munkaköri kapcsolatok / nemzetközi kapcsolatok

    Önirányított programtervezés:

 

(4)         Az életen át tartó versenyképes tudás fenntartása
Képesség- és teljesítményfejlesztés

(5)         Folyamattervezés / folyamatvezetés
Foglalkoztatás elemzés

(6)         Csoport menedzsmenthez szükséges kompetenciák /készségek fejlesztése
Szakmai együttműködés

(7)         Választható feladatok – projektmunka

(8)         Vállalati projekt szimulációk

    Az életen át tartó önirányítás fejlesztése:

 

(9)         Tanulási készség mint életkészség

(10)     Az életen át tartó szituatíve fejlődés

(11)     Önértékelés / csoportértékelés
Értékorientáció – szabadidő

(12)     Öntevékenység / önnevelés formái, változásai, irányítása

(13)     Probléma megoldási készségek fejlesztése
Helyzetorientált / gyakorlat orientált szakmai és professzionális fejlődés / fejlesztés

Projektmunka prezentáció:

 

(14)     Projektmunka prezentáció

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

-          1 óra előadás, 1 óra gyakorlat

10. Követelmények

A szorgalmi időszakban: (A) képesség- és teljesítményfejlesztési, (B) helyzetorientált / gyakorlat orientált és (C) folyamattervezési projektfeladatok / esettanulmányok és feladatok elkészítése, bemutatása, értékelése. Elektronikus online Zh megírása.


11. Pótlási lehetőségek

-          A Tvsz-ben foglaltak szerint - a feladatok a pótlási  időszak végéig pótolhatóak.

12. Konzultációs lehetőségek

-          A félév során az előadóval folyamatosan az előadásokhoz csatlakozva

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

-          Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest

-          Kálmán, A. (2005): Andragógiai módszertan: a felnőttoktatók kompetenciái, Budapest: Lifelong Learning Füzetek, ISBN 963-9228-96-6, OKKER, Budapest, 136 oldal

 

E-learning formájában feldolgozandó tanulmányok:

 

-          Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok                           1-10. oldalig
in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1

-          Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása.              1-26. oldalig
Understanding and Facilitating Adult Learning (A Comprehensive Analysis of Principles and Effective Practices), Open University Press, Milton Keynes, 1986

-          Kolb, David A.: A tanulási stílusok leltára.                                                     1-12. oldalig
LSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.

-          MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára       1-6. oldalig.
Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193.
in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1

-          Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993.                                                      2-18. oldalig

Renner, Peter F.: Az oktató „túlélési felszerelése”   2-18. oldalig
The instructor ’s survival kit. Vancouver, BC: PFR Training Associates Ltd, 1978
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra 28
Félévközi készülés órákra 4
Felkészülés zárthelyire 4
Házi feladat elkészítése 14
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
Vizsgafelkészülés -
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
Dr. Kálmán Anikó

 

egyetemi docens

 

APPI Műszaki Pedagógia Tanszék