Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szakképzés és munkaerőpiac

    A tantárgy angol neve: Vocational Training and Labour Market

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. október 29.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak

    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A018   1/1/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Benedek András,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=112%3Aszakkepzes-es-munkaerpiac-bmegt51a018&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Benedek András

    egyetemi tanár

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Szabóné dr. Berki Éva

    SZPSZK igazgató

    Műszaki Pedagógia Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Nincsenek előzetesen elvárt ismeretek.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

     

     

    Nincs előfeltétele a tárgy felvételének.

     

    7. A tantárgy célkitűzése

    A szakképzéssel, oktatással és képzéssel szembeni Közösségi elvárások, az EU oktatási, szakképzési politikájának, fejlesztési törekvéseinek és az egyes tagországok oktatási keretrendszereinek megismertetése.

    A szakképzés (részeként a felsőoktatás) és gazdaság kapcsolatrendszerének bemutatása, tagországi példákkal.

    A munkaerőpiac fogalmainak és sajátosságainak, valamint a kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények-, a munkavégzési kompetenciák megismertetése.

    A pályakezdő munkavállalói készségfejlesztés- és az életpálya tervezés tudatosságának formálása.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1)      A szakképzés alapfogalmai, kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben.

    2)      A Nyugat-európai tagországok oktatási keretrendszerei

    3)      Az Észak-európai tagországok oktatási keretrendszerei

    4)      A Közép-európai tagországok oktatási keretrendszerei

    5)      A Dél- és Délkelet-európai tagországok oktatási keretrendszerei

    6)      A gazdaság és oktatás kapcsolatrendszerének megjelenési formái és főbb jellemzői

    7)      A kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények, a munkavégzési kompetenciák

    8)      A munkaerő-piac fogalma, főbb jellemző, jelenségei, a szakképzés és foglalkoztatás főbb globális és területi jellemzője

    9)      A munkaerő-piaci kereslet és a képzési kínálat összehangolhatósága, kiemelten a szakképzésben- a hazai szakképzés fejlesztési irányai napjainkban

    10)  Munkaerőpiac és versenyképesség – munkapiaci trendek

    11)  Az oktatásból a munka világába – foglalkoztathatóság, mobilitás

    12)  A versenyképesség európai dimenziói - az egyén versenyképességének lehetőségei

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás 1 óra, gyakorlat 1 óra

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: az órákon való aktív, személyes részvétel, valamint

    a 2., vagy 3., vagy 4., vagy 5. témakörből egyéni érdeklődés alapján választott tagország vonatkozásában önálló forrásfeltárással az alábbi projektfeladatok teljesítése:

    1. szakképzési rendszer, kiemelten a közgazdasági/műszaki szakképzési rendszer,

    2. gazdaság és szakképzés közötti kapcsolatrendszer,

    3. uniós oktatási projektekben való részvétel és az elmúlt 5 év fejlesztési eredményeinek

    bemutatása – 18 - 20 oldal írásmű (forrásfeldolgozás szabályai szerint), Ppt-s prezentáció beadása és prezentációja a csoportban

    11. Pótlási lehetőségek A TVSZ-ben foglaltak szerint: A beadandó projektfeladatok a pótlási időszak végéig pótolhatóak.
    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadások ideje alatt illetve a vizsgaidőszakban folyamatosan a megadott konzultációs időpontokban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    ·         Benedek András (2007): Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzésben Készült a „Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzési rendszerek állapotáról, működéséről és fejlesztéséről”  projekt keretében Kiadó: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Budapest, 2007.

    ·         Benedek András (2006): Szakképzés-pedagógia (Szerk.) TYPOTEX Budapest, 2006.

    ·         Benedek András (2003): Változó szakképzés. A magyar szakképzés szerkezetének változásai a XX. század utolsó negyedében. OKKER. 2003. 251 p.

    ·         Galasi Péter – Varga Júlia: Munkaerőpiac és oktatás KTI Füzetek 1. Sorozatszerkesztő Fazekas Károly MTA Közgazdaságtudományi Intézet Budapest, 2005.

    ·         Scharle Ágota (2007): The effect of  welfare provision on female labour supplay in Central and Eastern Europe Journal of Comparative Policy Analysis 9 (2), 157-174.

    ·         Szabóné Berki Éva (2006): A kompetencia alapú fejlesztés, képzés közösségi igénye Társadalom és Gazdaság 28 (2), 203-223.

    ·      The Bologna Process UNICE’s position and expectations 15 October 2004 

          http://www.oecd.org/searchResult/0,2665,en_2649_201185_1_1_1_1_1,00.html

    ·         Varga Júlia: Munkapiaci trendek Magyarországon 2006 In.: Munkaerőpiaci tükör 2006 Szerk: Fazekas Károly, Cseres-Gergely Zsombor - Schark Ágota MTA Közgazdaságtudományi Intézet Országos Foglalkoztatási Alapítvány Budapest, 2007. 13-29 p

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra 12
    Felkészülés zárthelyire -
    Házi feladat elkészítése 14
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 6
    Vizsgafelkészülés -
    Összesen 60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Szabóné dr. Berki Éva

    SZPSZK igazgató

    Műszaki Pedagógia Tanszék