Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tanulástörténet és kommunikációtechnika

    A tantárgy angol neve: History of Education and Technologies of Communication

    Adatlap utolsó módosítása: 2013. március 12.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak

    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A017   1/1/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Benedek András,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=115%3Atanulastoertenet-es-kommunikaciotechnika-bmegt51a017&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója

    Dr.Nyíri Kristóf

    egyetemi tanár

    APPI Műszaki Pedagógia Tsz.

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Középiskolai történelmi ismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kommunikációtechnológiai tudatosság formálása a mérnöki tudás átadása-átvétele terüle­tén; annak bemutatása, hogy a művelődés és tanulás intézményeit minden időben erőteljesen formálták az adott történelmi kor információs és kommunikációs technológiái, s hogy ezek a technológiák, egymásra épülve és egymással ötvöződve, ma együttesen vannak jelen a tanulás világában. A 21. században a hatékony tudásmegőrzés és -átadás biztos ismereteket követel mind a hagyományos európai könyvkultúra, mind az új digitális kul­túra működési elveit ille­tő­en.         

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1) Történelem előtti történelem: taglejtésnyelv, barlangrajzok, az elsődleges szóbeliség kultúrája

                2) Az európai művelődés görög bölcsője: alfabetikus írásbeliség és Platón filozófiája

                3) Középkori kultúra: írásfelejtés, új írásbeliség, szerzetesrendek, a középkori egyetem

                4) Az időmérés társadalomtörténete: a természeti időtől a mechanikus óráig

                5) Kép és szó: fametszetek, rézkarcok, fotográfia. Képjelentés és szójelentés

                6) Könyvnyomtatás, újkori iskolarendszerek; a gyermekkor új fogalma; újkori tudomány és újkori könyvtárak

                7) Távíró, telefon, rádió: a másodlagos szóbeliség kezdetei. Kép és szó új integrációja: a képregény. John Dewey filozófiája tanulásról és kommunikációról

                8) A mozi ismeretfilozófiája és pedagógiája; új ikonikus kultúra

                9) A Gutenberg-galaxis vége: Hajnaltól McLuhanig

                10) Az internet. E-mail és webes kommunikáció: másodlagos írásbeliség

                11) Művelődés és tanulás az információs társadalomban: hálózott tudás, e-learning

                12) Mobil információs társadalom. M-learning. Tér és idő új jelentései

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás 1 óra, gyakorlat 1 óra

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: házi dolgozat elkészítése

    11. Pótlási lehetőségek feladat esetében a vizsgaidőszak 3. hetéig
    12. Konzultációs lehetőségek

    A Tvsz-ben foglaltak szerint

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Benedek A.: "Mobil tanulás", http://www.mobilkutatas.t-mobile.hu/dok/11 _benedek.pdf.

    William M. Ivins, Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest, 2001.

    Nyíri K. – Szécsi G., szerk., Szóbeliség és írásbeliség: A kommunikációs technológiák története Homérosztól Heideggerig. Budapest, 1998.

    Nyíri K.: "A tanulás filozófiája a mobil információs társadalomban". In: Benedek A., szerk., Digitális Pedagógia. Budapest, 2008.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra 14
    Felkészülés zárthelyire -
    Házi feladat elkészítése 14
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 14
    Vizsgafelkészülés -
    Összesen 70
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Nyíri Kristóf

    egyetemi tanár