Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Divat és a reklám lélektana
A tantárgy angol neve: Fashion and the psychology of advertising
Adatlap utolsó módosítása: 2009. szeptember 28.
Név:
Kovács Ilona
Beosztás:
egyetemi tanár
Tanszék, Int.:
Kognitív Tudományi Tanszék
A kurzus a reklámot tárgyalja a (vélt) befogadó, a reklámot készítő és a reklámozó perspektívájából interdiszciplináris megközelítésben. A filozófia, közgazdaságtudomány, pszichológia, biológia, alkalmazott művészetek stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.
BEVEZETÉS 1 A gépezet – A kommunikációs késztetés kihasználása. kulcsszavak: alkalmazott tudomány? és/vagy - művészet? divat?
BEVEZETÉS 2 A megkülönböztetés technikái és eszközei. - kulcsszavak: egyenruha, bilog, cégér, médiumok és a gazdaság változása – a XX. század
VIZUALITÁS VS. KOMMUNIKÁCIÓ - Az észlelés érzékelés invarianciái és kihasználhatóságuk. kulcsszavak: szín, gestalt, figura-alap, illúziók ...
VIZUALITÁS VS. KOMMUNIKÁCIÓ 2 - Mit mennyire és hogyan láttassunk? Mit tudnak a tervezők? Guruk és laikusok. kulcsszavak: méret, elrendezés, fotó vs. grafika, film/video
KÉPZELET - A „lelki szem” képernyője és a realitás. A látvány „tovább él”. kulcsszavak: kép vs. képzeleti kép, mentális forgatás, ábrándozás,
FIGYELEM - A figyelem "megragadása". Mire elég a figyelem felkeltése? kulcsszavak: figyelt és nem figyelt ingerek, figyelem vs. emlékezet, "sajátnév hatás" ...
MOTIVÁCIÓ/ÉRZELMEK – „Elemi ösztönök, elemi motivációk”. Szorongás és birtoklás. Szorongás és vásárlás. kulcsszavak: Maslow, szorongás és típusai, birtoklási /vásárlási kényszer, biztonság
EMLÉKEZET - Mire is emlékszünk? Emlékezet és fogyasztás. A nevére emlékszünk, a sex-re nem. kulcsszavak: memória típusok, felismerés vs. felidézés, tartalom
EGYÉN vs. CSOPORT vs. REKLÁM - A puritán. Az okos és a céda. Avagy a hovatartozás, csoporton belüli státusz és a reklám. kulcsszavak:csoport, kognitív disszonancia, utánzás
VÉLEMÉNY ÉS BEFOLYÁSOLHATÓSÁG - A tudás nem (mindig) segít! Röviden, érthetően és sokszor! kulcsszavak: attitüd, rábeszélhetőség, demagógia, relatív információbőség, használhatatlan tudás
SZEMÉLYISÉG - Szabadság vs. reklám. Azt látom, amit "akarok", nem azt látom amit "akarok". kulcsszavak: szabadság, perceptuális stílus, személyiség típusok
HATÁSVIZSGÁLATOK – Kinek mennyi a haszna? Hogyan mérjük a reklámokat? Mit használhatunk és mit használunk a vizsgálatokból? kulcsszavak: fogyasztási görbék, termék rés, kérdőív, műszeres technikák (labor vs. live), people-meter (tv)...
A FOGYASZTÓ ÉS A REKLÁMOZÓ LELKE - Egyikük sem ilyen lovat akar. Miért rosszak – ha igen - a reklámok? kulcsszavak: megoldás, egzisztencia
TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS - A tervezéstől a marketingig. kulcsszavak: "színes, szagos, sztereo", a desing mindent visz
VÉLEMÉNY BEFOLYÁSOLÁS NAGYBAN - A politikai reklám, public relations és a tömegmédia. Avagy semmi sem az, aminek látszik. kulcsszavak: szerepelni pedig kell, elkötelezett média, bulvár
ZH
Pótzh
a. A szorgalmi időszakban: Zárthelyi dolgozat, többszörös választásos tesztkérdések formájában
b. A vizsgaidőszakban:
c. Elővizsga:
Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban
Ogilvy,D. (1992/2006) A reklámról. Budapest: Park Kiadó
Ogilvy,D. (1995) Egy reklámszakember vallomásai. Budapest: Park Kiadó
Pratkanis,A. – Aronson, E. (1992) A rábeszélőgép. Budapest: Ab Ovo Kiadó
Toscani,O. (1999) Reklám te mosolygó hulla. Budapest: Park Kiadó
Steel, J. (2003) Igazság, hazugság, reklám. Budapest: Sanoma
ajánlott:
Dichter,E. (1964) Handbook of consumer motivation. New York: McGraw-Hill