Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Fogyasztás-szociológia

    A tantárgy angol neve: Sociology of Consumption

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Szabadon választható
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT439897   2/0/0/f 2  
    A tantárgy tanszéki weboldala http://szoc.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Janky Béla

     

    docens

     

    Szociológia és Kommunikáció

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    nincs

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    BMEGT431060            Fogyasztásszociológia KG

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzuson elsősorban azt vizsgáljuk, hogy miképpen befolyásolja a fogyasztók társadalmi környezete döntéseiket. Foglalkozunk a fogyasztó közvetlen (mikro) környezetét alkotó egyének befolyásával, továbbá áttekintjük a makrotársadalom értékrendszerének fogyasztásra gyakorolt hatását is. Külön figyelmet szentelünk annak, hogy a modern fogyasztói társadalmakban milyen, egymástól jól elkülöníthető fogyasztási jellemzőkkel bíró csoportokat fedezhetünk fel. A kurzus egyik alapvető célja, hogy közösen megértsük, hogy miképpen befolyásolja egy közösség értékrendszere a legkülönfélébb fogyasztási javak iránti keresletet, valamint a termékek pontos funkcióját és kivitelezési módját. A kurzus épít a diákok aktív közreműködésére. Szándékunk, hogy az órákon bemutatott alapvető ismereteket a diákok önállóan fel tudják használni gyakorlati munkájuk során.

    8. A tantárgy részletes tematikája I. A fogyasztók motivációi és a modern fogyasztói társadalmak

     

    1. Vágyaink és az anyagi fogyasztás
    2. Vágyaink és a modern fogyasztói társadalom sajátosságai
    3. Alkalmazás: Anyagi javak és szubjektív jólét a modern társadalmakban
    II. Fogyasztói értékek a modern társadalmakban

     

    1. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása
    2. A fogyasztói értékek átalakulása az utóbbi évtizedekben.
    3. Demográfiai trendek és új fogyasztói csoportok.
    4. A modern fogyasztói társadalmak közötti különbségek: értékrendszerek, társadalom-szerkezet és fogyasztás
    5. A modern fogyasztói társadalmak szerkezete: osztályhelyzet és fogyasztás
    6. A társadalomszerkezet és a fogyasztás átalakulása az utóbbi évtizedekben.
    7. Társadalomszerkezet és fogyasztói csoportok Magyarországon
    III. A vásárlói döntés

     

    1. A racionális vevő és az eladó viszonya: Reputáció és méltányosság
    2. Az „irracionális” vevő: meggyőzési technikák a média kommunikációjában
    3. A vásárlás helyszíneinek átalakulása a 20. században.
    IV. A fogyasztói motivációk piaci következményei

     

    1. A fogyasztói piacok dinamikája: hóbortok, versengés és divatciklusok
    2. Kölcsönösen összefüggő preferenciák: Reklám és „közös tudás.” Az „étteremárazási probléma.”
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
    10. Követelmények A szorgalmi időszakban: házi dolgozat elkészítése a megadott szempontok alapján
    11. Pótlási lehetőségek pót házi-dolgozat elkészítése
    12. Konzultációs lehetőségek hetente a fogadóóra időpontjában
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Fussel, Paul: Osztálylétrán Amerikában. Európa, Bp., 1987 (részletek)

    Hradil, Stefan: Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő, szubkultúra és életstílus a 80-as években. In. Andorka Rudolf, Stefan Hradil és Jules Peschar (szerk.): Társadalmi rétegződés. Aula, Bp., 1994.

    Janky Béla: Fogyasztás a modrn társadalmakban. In. S. Nagy Katalin (szerk.): Fejezetek a szociológiából. Typotex, Budapest, 2007, megjelenés alatt

    Janky Béla – Králik Miklós – Sipos László (szerk): A fogyasztás társadalmi beágyazottsága. Szöveggyűjtemény, Műegyetemi Kiadó, Bp., 2006

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra30
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése20
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Dr. Janky Béla

     

    docens

     

    Szociológia és Kommunikáció