Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Környezetszociológia

    A tantárgy angol neve: Enviromental Sociology

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Szabadon választott tárgy

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT439763   2/0/0/f 2  
    A tantárgy tanszéki weboldala http://szoc.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Kocsis János Balázs

     

    Egyetemi adjunktus

     

    Szociológia és Kommunikáció Tanszék

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    -

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése A környezeti probléma multidiszciplináris megközelítést, a különböző tudományágak párbeszédét igényli. A tárgy mindenekelőtt a környezetpusztítás társadalmi vetületeivel foglalkozik. Többek között olyan kérdésekre keresi a választ, hogy vajon milyen tényezők felelősek leginkább a környezeti állapotromlásért, illetve milyen lehetséges módjai vannak a fenntarthatóság biztosításának. Milyen tényezők állnak a fogyasztásnövekedés hátterében? Milyen akadályok állják útját a fenntartható technológiák elterjedésének? Miért van az, hogy ugyanazon technológiai kockázatokat egyes társadalmak készek elfogadni, míg más társadalmak elutasítóak velük szemben? Milyen értelemben beszélhetünk „kockázat-társadalmakról”? Mit jelent az, hogy a környezeti problémák elosztási problémák? Hogyan válik egy környezeti állapotromlás társadalmi problémává, s milyen típusú környezeti állapotromlásoknak van erre nagyobb esélyük? Milyen tényezők magyarázzák a társadalmi mozgalmak, köztük a környezetvédő mozgalmak dinamikáját és a politikai cselekvés formáit?

     

    8. A tantárgy részletes tematikája 1. Bevezetés. Környezeti problémák és társadalmi vonatkozásaik

     

    2. Népesedés és természeti erőforrások: neo-malthusiánusok, gazdasági optimisták és disztribúcionisták (a politikai gazdaságtan perspektívája).

     

    3. A közlegelők tragédiája (Hardin) és annak utóélete.

     

    4. A növekedés határaitól a fenntartható fejlődésig. A fenntartható fejlődés koncepciója.

     

    5. A környezeti probléma mint elosztási probléma.

     

    6. Az erőforrásfelhasználás csökkentésének lehetőségei és korlátai: Fogyasztás és fenntarthatóság.

     

    7. Az erőforrásfelhasználás csökkentésének lehetőségei és korlátai: Technológia és fenntarthatóság.

     

    8. A kockázatok különböző megközelítésmódjai. A kockázatkutatás története.

     

    9. A kockázat-társadalom (Beck).

     

    10. A környezeti problémák társadalmi konstrukciója.

     

    11. Az új társadalmi mozgalmak. A zöld mozgalmak jellegzetességei. Az ökológiai mozgalmak kialakulása Magyarországon.

     

    12. A civil társadalom szerepe. Környezetvédő civil szervezetek Magyarországon.

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények a.       A szorgalmi időszakban: két zárthelyi dolgozat megírása

     

    b.       A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga sikertelen vagy meg nem írt zárthelyi dolgozat esetén

     

    11. Pótlási lehetőségek A zárthelyi dolgozatok pótlása a TVSZ szerint.

     

    12. Konzultációs lehetőségek hetente a fogadóóra időpontjában
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom Pataki Gy., Takács-Sánta A. (2004). Természet és gazdaság. Ökológiai közgazdaságtan szöveggyűjtemény, Budapest, Typotex, Bevezetés, 7-18.o.

     

    Homer-Dixon, T. F. (2004). Környezet, szűkösség, erőszak. Budapest, Typotex Kiadó, 45-73.o. (2. fejezet)

     

    Feeny, D. et al. (2004). A közlegelők tragédiája: huszonkét évvel később. In: Pataki Gy., Takács-Sánta A. (2004). Természet és gazdaság. Budapest, Typotex, 142-157.o.

     

    (A közlegelők tragédiájának leírását ld. Hankiss E. (1983). Társadalmi csapdák, diagnózisok. Budapest, Magvető, 3. kiadás, 23-31.o.)

     

    Ekins, P. (2004). „A növekedés határai” és a „fenntartható fejlődés”: megbirkózni az ökológiai valósággal. In: Pataki Gy., Takács-Sánta A. (2004). Természet és gazdaság. Budapest, Typotex, 266-290.o.

     

    Røpke, I. A fogyasztási hajlandóság mozgatórugó. In: Pataki Gy., Takács-Sánta A. (2004). Természet és gazdaság. Budapest, Typotex, 323-355. o.

     

    Slater, D. (2005). A fogyasztói kultúra körvonalai. Replika, 51-52. szám, 197-205. o.

     

    Kemp, R. et al. (2004). Technológiai rezsimváltások a fenntarthatóság irányába niche-képződések folyamatain keresztül: a stratégiai niche-menedzsment megközelítése. In: Pataki Gy., Takács-Sánta A. (2004). Természet és gazdaság. Budapest, Typotex, 360-375.o.

     

    Szíjártó Zs. (1998). Kockázat, kultúra, konfliktus. Replika. Társadalomtudományi folyóirat. Kockázat és kultúra 31-32. szám, 19-39.o. (http://www.c3.hu/scripta/scripta0/replika/honlap/3132/02szij.htm)

     

    Beck, U. (2003). A kockázat-társadalom. Út egy másik modernitásba. Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság – Századvég Kiadó, Budapest, 25-55.o.

     

    Kiss B., Boda Zs. (2005). Politika az interneten, Budapest, Századvég, 144-158.o. (7. fejezet).

     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra30
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire30
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60