Gazdaságszociológia KG

A tantárgy angol neve: Sociology of Economics

Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Közgazdász-nappali kötelező tárgy

 

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT431234   3/0/0/v 4  
4. A tantárgy előadója
Dr. Orbán Annamária, Ph.D.

 

egyetemi docens

 

Szociológia és Kommunikáció Tanszék, Társadalomismeret Intézet

 

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít közgazdaságtan
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
nincs
7. A tantárgy célkitűzése A tantárgy célja, hogy a hallgatók új nézőpontból - a szociológia szemszögéből - ismerkedjenek meg olyan kérdésekkel, amelyeket korábbi gazdaságtudományi tanulmányaik során már esetleg érintettek: Milyen a gazdaság és társadalom kölcsönkapcsolata? Hogyan változik a gazdaság társadalmi és kulturális beágyazottsága? Milyen társadalmi mechanizmusai vannak a gazdasági rendszerek és intézmények hatékony működésének? Racionális vagy irracionális a gazdasági szereplők viselkedése? A kurzus első részében megvizsgáljuk a gazdaságszociológia elméleti hátterét: Miért és miben különbözik a gazdaságszociológia a közgazdaságtantól? Megvitatjuk a társadalmi és gazdasági együttműködés problematikáját, a potyautas jelenséget és az úgynevezett társadalmi csapdákat, valamint kitérünk arra is, hogyan kerülhetünk ki ezekből a csapdákból: Miért van szükség intézményekre és normákra? Hogyan kapcsolódik össze a bizalom szintje a gazdasági/társadalmi fejlődéssel? A kurzus második részében folytatjuk a gazdaság és társadalom kapcsolatának vizsgálatát. A gazdasági rendszerek működésének és fejlődésének témakörében részletesebben foglalkozunk a gazdasági fejlődés és modernizáció problematikájával, amelyhez segítséget nyújt a különböző gazdasági rendszerek összehasonlítása, társadalmi és kulturális különbségeik megfigyelése. A piacot mint a legfontosabb gazdasági intézményt közelebbről is megvizsgáljuk, részletesen fogjuk elemezni kialakulását és működését. Ezt követően foglalkozunk a szervezetekkel, vállalatokkal, és azokkal  a problémákkal, melyekkel a vállalati vezetők szembesülnek. Végül olyan témák kerülnek sorra, mint a nők szerepe a gazdaságban, a globalizáció és a multinacionális vállalatok, a vállalatok társadalmi felelőssége.

 

8. A tantárgy részletes tematikája

1.      hét : Bevezetés. Elméleti keretek.

2.      hét: A gazdaság társadalmi és kulturális beágyazottsága.

 

3.      hét: Társadalmi együttműködés, normák.

 

4.      hét: A társadalmi tőke.

 

5.      hét: A bizalom szerepe a gazdasági jól(l)étben.

 

6.      hét: Alacsony és magas bizalomszintű társadalmak.

 

7.      hét: Gazdasági fejlődés és modernizáció.

 

8.      hét: Gazdasági rendszerek és intézmények.

 

9.      hét: Piac, szervezetek, vállalatok.

 

10.  hét: Menedzserdilemmák

 

11.  hét: Gazdaság, környezet, gazdaságetika.          

 

12.  hét: Globalizáció és multinacionális vállalatok. A vállalatok társadalmi felelőssége.

 

13.  hét: Zárthelyi dolgozat az 1-12. hét anyagából.

 

14.  hét: Dolgozatok értékelése, megajánlott jegyek javítási lehetősége, jegybeírás.

 

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények A tárgy félévközi jeggyel zárul, melyet kétféle módon lehet megszerezni a szorgalmi időszakban:

 

·         Értékelés a 13. héten (1-12. hét anyagából) írt zárthelyi dolgozat és az órai munka (aktivitás, min. 1 kiselőadás) alapján.  

 

·         A ZH helyett választható házi dolgozat megírása (a tematikában felsorolt témák bármelyikéből min. 15.000 karakter terjedelemben, a 13.hétig leadva).

 

11. Pótlási lehetőségek Oktatóval való egyeztetés szerint.

 

12. Konzultációs lehetőségek Oktató fogadó órája keretében.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

KÖTELEZŐ IRODALOM

 

 

S. Nagy Katalin (szerk.): Szociológia. Typotex, Bp.2006.(kijelölt fejezetek)

 

Az előadó által kiadott órai segédanyagok, kiselőadások.

 

 

AJÁNLOTT  IRODALOM:

 

 

Lengyel György- Szántó Zoltán (szerk.): A gazdasági élet szociológiája. Aula Kiadó, Bp.1994.

 

Lengyel György- Szántó Zoltán (szerk.): A gazdasági rendszerek és intézmények szociológiája. Aula Kiadó, Bp.1997

 

Lengyel György- Szántó Zoltán (szerk.): Tőkefajták: A társadalmi és kulturális erőforrások szociológiája. Aula Kiadó, Bp.1998

M. Weber: Gazdaságtörténet. KJK, Bp. 1979.

 

M. Olson: A kollektiv cselekvés logikája. Osiris Kiadó, Bp. 1998.

 

A. Sen: A fejlődés, mint szabadság. Európa Könyvkiadó, Bp. 2003.

F. Fukuyama: Bizalom. Európa Kiadó, Bp. 1997.

J. S. Coleman: The Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1990.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra12
Felkészülés zárthelyire10
Házi feladat elkészítése
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
Vizsgafelkészülés
Összesen60
Egyéb megjegyzések
Dr. Orbán Annamária, Ph.D.

 

egyetemi docens

Szociológia és Kommunikáció Tanszék, Társadalomismeret Intézet