Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Minőségmenedzsment

    A tantárgy angol neve: Quality Management

    Adatlap utolsó módosítása: 2023. április 12.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Egészségügyi mérnök mesterszak, gazdasági és humán ismeretek,

    Mérnökinformatikus mesterszak, gazdasági és humán ismeretek,

    Villamosmérnöki mesterszak, gazdasági és humán ismeretek,

    MSc/MA mesterszakok Gazdasági és humán tantárgya.

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT20M002   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Erdei János,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://edu.gtk.bme.hu/local/tad/tad.php?id=573
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Topár József, c. egyetemi docens, topar.jozsef@gtk.bme.hu
    Dr. Benedek Petra, egyetemi adjunktus, benedek.petra@gtk.bme.hu
    Dr. Szádeczky Tamás, egyetemi docens, szadeczky.tamas@gtk.bme.hu
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Minőségmenedzsment rendszerek a termelő szektorokban. A minőségfejlesztés fő irányai.
    2. Az ISO 9000 szabványrendszer felépítése, követelményei és alkalmazása a vállalatok tevékenységében.
    3. Az ISO 9000 szabványrendszer alapelveinek és követelményeinek érvényesülése a szabvány előírásai szerint kialakított minőségmenedzsment rendszerekben. A szabvány szerint működő rendszerek gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei.
    4. A Total Quality Management vezetési filozófia alapelvei. A vevőközpontúság fontosabb elemei.
    5. A vezetés és a dolgozók bevonásának és felhatalmazásának fontosabb elvei és módszerei.
    6. Folyamatmenedzsment és működés-fejlesztés. A folyamatmenedzsment alapjai. A folyamatok folyamatos fejlesztésének tapasztalatai. Folyamatmodellezés a minőségmenedzsment rendszerekben. Mérőszámok és indikátorok a minőségfejlesztésben.
    7. Önértékelési modellek kialakulása, szerepe a minőségfejlesztésben. EFQM modell alapelvei és fő kritériumai.
    8. Six Sigma kialakulásának története, kapcsolata a TQM vezetési filozófiával. Six Sigma alapjai. A TQM-Six Sigma és Lean Management.
    9. Minőségmenedzsment módszerek valószínűségszámítási és matematikai statisztikai alapjai.
    10. Bevezetés a folyamatok képességvizsgálatába, folyamatok képességvizsgálati módszerei, folyamatképesség mutatók számolása, értelmezése.
    11. A statisztikai folyamatszabályozás alapja, folyamatok szabályozása ellenőrzőkártyák segítségével.
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek a minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel. Áttekintést kapnak a minőségfejlesztéshez a termelő szektorokban alkalmazott minőség filozófiákról és ezek megvalósítását támogató minőségmenedzsment módszerek alapjairól.
    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Minőségmenedzsment rendszerek a termelő szektorokban. A minőségfejlesztés fő irányai.
    2. Az ISO 9000 szabványrendszer felépítése, követelményei és alkalmazása a vállalatok tevékenységében.
    3. Az ISO 9000 szabványrendszer alapelveinek és követelményeinek érvényesülése a szabvány előírásai szerint kialakított minőségmenedzsment rendszerekben. A szabvány szerint működő rendszerek gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei.
    4. A Total Quality Management vezetési filozófia alapelvei. A vevőközpontúság fontosabb elemei.
    5. A vezetés és a dolgozók bevonásának és felhatalmazásának fontosabb elvei és módszerei.
    6. Folyamatmenedzsment és működés-fejlesztés. A folyamatmenedzsment alapjai. A folyamatok folyamatos fejlesztésének tapasztalatai. Folyamatmodellezés a minőségmenedzsment rendszerekben. Mérőszámok és indikátorok a minőségfejlesztésben.
    7. Önértékelési modellek kialakulása, szerepe a minőségfejlesztésben. EFQM modell alapelvei és fő kritériumai.
    8. Six Sigma kialakulásának története, kapcsolata a TQM vezetési filozófiával. Six Sigma alapjai. A TQM-Six Sigma és Lean Management.
    9. Minőségmenedzsment módszerek valószínűségszámítási és matematikai statisztikai alapjai.
    10. Bevezetés a folyamatok képességvizsgálatába, folyamatok képességvizsgálati módszerei, folyamatképesség mutatók számolása, értelmezése.
    11. A statisztikai folyamatszabályozás alapja, folyamatok szabályozása ellenőrzőkártyák segítségével.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    Általános szabályok

    A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A tantárgy félévközi jeggyel zárul.

    Teljesítményértékelési módszerek

    A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az évközi jegy a félév során megtartott összteljesítmény értékelések (két zárthelyi dolgozat) eredményéből és a csoportokban elkészített részteljesítmény értékelés (félévközi dolgozat) eredményéből kerül meghatározásra. A dolgozatokkal kapcsolatos információkat az előadásokon és a honlapon elérhető tájékoztatókon tesszük közzé. A feladatok elkészítése kötelező. E nélkül nem lehet a tantárgy követelményeit teljesíteni. A két zárthelyi együttesen 80%-ban, a félévközi dolgozat 20%-ban határozza meg az évközi jegyet. A zárthelyi dolgozatok egyenlő arányban számítanak bele az évközi jegybe. A zh-k 50 pontosak, melyből a két zh-n összesen minimum 45 pontot, zh-nként legalább 18-18 pontot kell elérni. A félév végi pontszám = zh- pontszám*0,8 + félévközi dolgozat pontszáma. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)

    Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

    • 1. zárthelyi dolgozat: 40%
    • 2. zárthelyi dolgozat : 40%
    • részteljesítmény-értékelés: 20%
    • összesen: 100%
    11. Pótlási lehetőségek A zárthelyik pótlására a TVSZ előírásainak megfelelően a pótlási héten van lehetőség. A féléves dolgozatok pótlására szintén a pótlási hét végéig van lehetőség.
    12. Konzultációs lehetőségek -
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
    • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
    • Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
    • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
    • Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
    • Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
    • Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra24
    Félévközi készülés órákra6
    Felkészülés zárthelyire15
    Házi feladat elkészítése15
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta Erdei János, mesteroktató, erdei.janos@gtk.bme.hu
    IMSc tematika és módszer -
    IMSc pontozás -
    Egyéb megjegyzések -