Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Problémakeresés és -megoldás

    A tantárgy angol neve: Problem Formulation and Solving

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Doktorandusz tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVGD020 1, 3 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajda István,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vajda István

    egyetemi docens

    VET (VG)

    Dr. Lukács József

    MTA rendes tagja

    VET (VG)

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Fizika, Villamosságtan, Elektrotechnika.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -------

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    -------

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az ipari igényekhez kapcsolódó mérnöki tudományos problémák keresése, megtalálása és megoldása széles látókört, megfelelő természettudományos ismereteket, egyéni látásmódot, nyitott és kreatív gondolkodást igényel. A tárgy a fenti igényekből kiindulva ad elméleti és gyakorlati ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a problémamegoldáshoz szükséges elméleti és gyakorlati készségeket és képességeket, és segítséget nyújt a doktorandusz hallgatók számára tudományos problémáik sikeres kidolgozásához.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A mérnöki problémák keresése és felismerése. A probléma újszerűségének és jelentőségének, hazai és nemzetközi előzményeinek felderítése. A probléma megoldásától várható tudományos, műszaki és gazdasági előnyök becslése. A probléma megoldásának stratégiája. A probléma megoldásához igénybe vehető mérnöki, és a mérnöki tudományokon kívüli eszközök. A megoldástól a megvalósításig vezető út. Modellezés és szimuláció. Konstrukció és technológia. A megvalósításhoz szükséges anyagi, szellemi és humán erőforrások. Projekt management. Siker- és kudarctörténetek és azok elemzése. Esettanulmányok készítése az elsajátított elvek és módszerek begyakorlására.

    A fizikai modellezés alapjai. A modellezés törvényei és szabályai. A fizikai folyamatok hasonlósága. Csatolt folyamatok modellezése. Az egyszerűsítések, elhanyagolások és közelítések hatásai. A modellezés kísérleti megvalósítása. A megoldás előrejelzése és közelítő számítása. Nagyságrendek és a nagyságrendi becslések.

    Elektromágneses, termikus és mechanikus terek. Analitikus és numerikus számítási módszerek alkalmazása. CAD–módszerek alkalmazása a mérnöki problémamegoldásban.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. Szorgalmi időszakban: A kiadott feladatok legalább elégséges szintű teljesítése.

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga.

    c Elővizsga: az elővizsga feltétele a rendszeres részvétel az előadásokon, valamint a gyakorlati feladatok elkészítése.

    11. Pótlási lehetőségek

    A kiadott feladat teljesítésének pótlása a vizsgaidőszak kezdetéig.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A vizsgaidőszakban előzetes egyeztetés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1. Henry Petroski: Design Paradigms, University Press, Cambridge, 1994.

    2. S. R. H. Hoole: Computer–Aided Analysis and Design of Electromagnetic Devices, Elsevier, New York, etc., 1989.

    3. A. V. Ivanov–Szmolenszkij: Élektromagnitnüe polja i processzü v élektricseszkih masinah i ih fizicseszkoe modelirovanie, Énergija, Moszkva, 1969.

    4. Szűcs Ervin: Hasonlóság és modell, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1972.

    5. T. Svobodny: Mathematical Modeling for Industry and Engineering, Prentice Hall, Inc., 1998.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    20

    Felkészülés zárthelyire

    -

    Házi feladat elkészítése

    20

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    20

    ..

    -

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vajda István

    egyetemi docens

    VET (VG)