Az elektronikus kereskedelem alapjai
A tantárgy angol neve: E-Commerce
Adatlap utolsó módosítása: 2009. november 12.
Tantárgy lejárati dátuma: 2015. június 30.
Mérnök informatikus szak
Villamosmérnök szak
Szabadon választható tárgy
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
Nincs.
Nem vehetik fel akik hallgatták a viet9013 (Az elektronikus kereskedelem alapjai) tárgyat
Elméleti áttekintés mellett a hallgatók megismertetése az elektronikus kereskedelem területeivel, gyakorlatával és szabályozásával.
1. hét
Az elektronikus kereskedelem kialakulása, területei, meghatározó szereplői a termékkereskedelem, és a szolgáltatás-értékesítés területén. Magyarországi helyzetkép, az elektronikus kereskedelem infrastruktúra feltételei. Üzleti modellek és megfontolások: meglévő üzletágak informatikai kiszolgálása, teljesen új üzleti modellek
Üzleti modellek témakör
2. hét
A vállalatközi és lakossági értékesítési modellek: B2B, B2C, C2B, C2C, G2B, B2G, G2C, B2G, G2G elektronikus kapcsolatok jellegzetességei. A közvetítő kereskedelemre gyakorolt hatás
1. gyakorlat: Csoportfeladat kiadása, szóbeli útmutatással, együtt-dolgozó csoportok megszervezése
3. hét
Főbb elektronikus kereskedelmi alkalmazási típusok: e-boltok, e-áruházak, e-piacterek. Felelősség az információért a különböző formákban, állandó megjelenés, regisztráció kérdései
Elektronikus beszállítói rendszerek folyamatszervezése, informatikai megvalósítása, külső és belső hatásaik, nagyvállalati példák Magyarországon: MOL, MPRT,
4. hét
Közbeszerzés megjelenése a weben, elektronikus közbeszerzési rendszer, EU elvárások és megvalósulásuk, EU-n kívüli példák, elektronizálás hatása a közbeszerzési rendszerre.
Elektronikus ügyfélkapcsolati rendszerek, a CRM elméleti alapjai, felhasználási területei, fogyasztók tipizálása önkéntes besorolás vagy tényleges viselkedés alapján, kapcsolódás fogyatékos ügyfelekhez. Elektronikus marketing- és ügynöki rendszerek
E-kereskedelmi szabályozás témakör
5. hét
Kormányzati feladatok az elektronikus kereskedelemben, szakpolitika, támogatások, pályázatok, közösségi szolgáltatások megjelenése a weben.
Az elektronikus kereskedelem, mint a kereskedelmi tevékenység egyik sajátos formájának szabályozása, termékfelelősségi és elállási kérdések, pénz-visszafizetési garanciák
6. hét
Személyes adatok védelme az elektronikus kereskedelemben, ügyféladatok kezelése, direkt marketing lehetőségei, regisztráció korlátai, potenciális partnerek adatainak kezelése, Robinson lista
Elektronikus aláírás alkalmazása az e-kereskedelemben, az e-aláírás lényege, megbízhatósága, e-kereskedelmi ügyletekben való felhasználása
E-kereskedelmi folyamatok szervezése témakör
7. hét
Intézményen belüli e-kereskedelmi folyamatok, árukatalógusok, árjegyzékek, megrendelés kezelés, törzsvásárlói nyilvántartások, bónuszrendszerek
A logisztika informatikai illetve funkcionális megoldásai, raktár- és beszerzési nyilvántartás, szállítmányozás szervezése, alvállalkozói elszámolások
2. gyakorlat: Konzultáció a csoportfeladat megvalósításához, interjúkészítés, értékelés technikái
8. hét
Fizetési rendszerek és alkalmazásuk, készpénzkezelés, átutalások kezelése, bankkártyás fizetések elszámoló bankon keresztül, mikrofizetési megoldások
Elektronikus kereskedelmi szolgáltatók, alkalmazás szolgáltató (ASP) cégek, keresőportálok, téma szerint szakosodott portálok
Sajátos e-kereskedelmi formák témakör
9. hét
Elektronikus aukció nyílt vagy zárt rendszerekben, visszajelzési és értékelési lehetőségekkel, aukciós licitálási szabályok és módszerek, speciális (pl. műtárgy, frekvenciasáv) aukciók
Mobil kereskedelem: árumegjelenítés korlátai, mobil fizetési rendszerek, információfigyelések mobillal
10. hét
Közösségi információs terek, a tartalomszolgáltatás sajátosságai, kapcsolati tőke építés és megjelenítés, nonprofit és nyílt jelleg, szakmai közösségek terei, on-line szerepjátékok
Kulturális értékek "on line" értékesítése, mint egyedi modellek, virtuális múzeum, virtuális élményszerzés, turizmus komplex megjelenítése, tartalomszolgáltatás
11. hét
Szolgáltatások megjelenése az e-businessben, személyre szabott szolgáltatások, társkeresés, szabadidős programszervezés, alkalmi munkák, albérlet, segítségnyújtás
Kisvállalkozások esélyei az e-business segítségével, a piac területi határainak kiterjesztése, a közvetítő kereskedelem kiiktatása, a presztizs-telephely fenntartás fölöslegessége
3. gyakorlat: Konzultáció a csoportfeladat feldolgozásához, dokumentálás, prezentáció-készítés
E-kereskedelmi jövőkép témakör
12. hét
Trendek az e-commerce területén: új üzleti modellek kialakulása, üzlet a közösségi terekben, játékokban, blogolás kedvtelésből és médiamunkaként
Elektronikus kereskedelem hatásai: folyamatos üzem, erősebb verseny, költség-átrendeződés az informatika javára, időgazdálkodás,
„Találkozás a valós piaccal” témakör
13.-14. hét
4., 5., 6.., 7. gyakorlat Gyakorlati példák elemzése a hallgatók prezentációi alapján
Értékelés a feldolgozás alapossága, az üzleti modell megértése, valamint a prezentáció érthetősége alapján. Tanulságok, törvényszerű jelenségek és üzleti kockázatok a példa alapján, különböző példák összevetése.
Előadások 21 alkalommal és 7 gyakorlat, nem egyenletes elosztásban.
A gyakorlatok a csoportos feladat kiadásának, konzultációinak és prezentációinak üteméhez igazodnak: a 2., 7., 11. és 13-14. héten.
Egy sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható. A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható. A csoportfeladat különeljárási díj ellenében a pótlási héten pótolható.
Előzetes egyeztetés alapján az előadók fogadóórájában
Talyigás Judit, Mojzes Imre AZ ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM, Műszaki Egyetemi könyvkiadó Budapest, 2006