Rendszermodellezés
A tantárgy angol neve: System Modeling
Adatlap utolsó módosítása: 2021. február 24.
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
A tantárgy tematikusan az informatikai rendszerek tervezési folyamatának modell alapú megközelítését tárgyalja.
Célkitűzése a későbbi tantárgyak által megtanítandó specializált modellezési paradigmák előkészítése, az alapvető modellezési feladatok és eszközök bemutatásával. Egyúttal bemutat néhány olyan fogalmilag tiszta és egyszerűen kezelhető eszközt is, amelyek segítségével a tervezés alapvető aspektusait a hallgatók készség szinten elsajátíthatják és egyszerű, működő alkalmazásokat is tudnak tervezni.
A hallgatók megismerik a magas szintű, grafikus eszközökre épülő, folyamat alapú rendszermodellezés, a helyességbizonyítás, teljesítményanalízis és szolgáltatásbiztonság alapfogalmait és megjelenésüket a modellezésben. A korábbi automataelméleti és rendszertechnikai ismereteikre építve megismerik a szabatos rendszertervezés alapjait. A hallgatók a modellezés munkafolyamatain keresztül elsajátítják az informatikai rendszerek implementációjának egyes munkafogásait. Jártasságot szereznek a szimulációs rendszervizsgálatokban és a mérési adatok vizuális elemzésében.
A tárgy kiemelt didaktikai célja a hallgatók absztrakciós készségének fejlesztése és a későbbi szakmai tárgyak fogalmi és motivációs előkészítése.
A tantárgy követelményeit eredményesen teljesítő hallgatók:
A zárthelyi pótlására a pótlási héten lehetőséget biztosítunk. A zárthelyi dolgozat egy alkalommal pótolható.
A házi feladat pótlására a pótlási héten van lehetőség. A házi feladat pótlása különeljárási díj ellenében lehetséges.
A tárgy honlapján elérhető segédanyagok (http://www.inf.mit.bme.hu/edu/courses/remo/). Az elérhető anyagok az előadás-fóliákon kívül tartalmaznak a legfontosabb részekre szöveges és esetenként eszközhasználathoz kapcsolódóan videóbázisú eszközkezelési útmutatókat.
Ajánlott irodalom:
Kocsis Imre: Vizuális adatanalízis (jegyzetfejezet, Antal Péter - Antos András - Horváth Gábor - Hullám Gábor - Kocsis Imre - Marx Péter - Millinghoffer András - Pataricza András - Salánki Ágnes: Intelligens adatelemzés, ISBN-13 978-963-2791-71-5, Typotex, 2014.)
D. A. Menasce: Capacity Planning for Web Services: metrics, models, and methods, Prentice Hall, 2002.A. Pataricza, A. Balogh, L. Gönczy: Verification and validation non-functional aspects in enterprise modeling, in Peter Rittgen (Szerk.:): Enterprise Modeling and Computing with UML. Idea Group, 2006.B. Braswell, M. Siegel, L. G. Wu: High Available Architectures and Capacity Planning…, IBM Redbook SG24-7184-01, ISBN- 0738489751, 2006.M. Theus, S. Urbanek, Interactive Graphics for Data Analysis Principles and Examples, (Chapman & Hall/CRC Computer Science & Data Analysis), ISBN-13: 978-1584885948, 2008.
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
Dr. Pataricza András
egyetemi tanár
MIT
Gönczy László
tanársegéd
Az IMSc képzés számára a tárgy a következő kiegészítő oktatási formákat biztosítja:
1. Előadás: Az IMSc képzés részére önálló előadáskurzust indítunk, amely (a több példát és ismétlést igénylő fő előadáskurzushoz képest) fokozottabb ütemben halad, és így kiegészítő anyagrészeknek is időt tud szentelni.
2. Gyakorlat: Az IMSc tankörök számára emelt szintű gyakorlati foglalkozásokat tartunk. Az emelt szintű gyakorlatokon alaposabb elemzéseket, kiegészített gyakorlati feladatok bemutatását tervezzük.
3. Segédanyagok: Az IMSc hallgatóktól elvárt többletismeretek bizonyos anyagrészeihez szöveges segédanyagokat teszünk közzé, amelyek a tárgy elektronikus jegyzetének kiegészítő fejezeteiként valamennyi hallgató számára elérhetőek.
Az IMSc programban résztvevőknek szánt kiegészítő tudásanyag elsődleges célja a modellezés és a formális matematika kapcsolatának példacentrikus bemutatása, a modellek, követelmények, és a rajtuk végezhető elemzések szemantikai alapjainak ismertetése, szoftvereszközökkel való szemléltetése. A kiegészítő anyagrészek a matematika középiskolából ismert fogalmaira építve előkészítik és motiválják a téma későbbi részletes tárgyalását és alkalmazását (Felsőbb Matematika, Adatbázisok, Formális módszerek, Informatikai rendszertervezés, Modell alapú rendszertervezés c. tárgyakban).
A tárgy teljesítése során a tárgy kreditszámának megfelelő 20 IMSc pontot a következőképpen lehet megszerezni: a tárgy mindkét zárthelyije kiegészítő IMSc feladatokat fog tartalmazni, valamint a félév során folyamatosan, több részletben szorgalmi jelleggel teljesíthető EXTRA házi feladatokat adunk ki (a kötelező házi feladaton felül). A zárthelyi IMSc feladatai és az EXTRA házi feladatok teljesítéséért a félév folyamán külön-külön bizonyos mennyiségű IMSc pont szerezhető (a félév elején hirdetett megoszlásban), mindösszesen 20 pont.
A zárthelyikhez kapcsolt IMSc feladatok értékelése csak abban az esetben történik meg, ha az adott számonkérésen a jeles szintet elérte a hallgató. Az EXTRA feladatok értékelése a kötelező számonkérések legalább elégséges teljesítése esetén történik meg.
Mind a zárthelyihez kapcsolt IMSc feladatok, mind az EXTRA feladatok eredménye csak akkor írható jóvá IMSc pontként, ha a tárgy kötelező számonkérésein a félév során elért összesített eredmény eléri a jeles szintet. Az egyes pontok megszerezhetősége nem függ a tárgykövetelmények teljesítésének módjától (pótzárthelyi, pótlásként beadott kötelező házi feladat), az IMSc pontok minden esetben megszerezhetők. Maga az EXTRA feladat viszont a határidő letelte után nem adható be.
Amennyiben a hallgató összesített féléves eredménye nem éri el a jeles szintet, a zárthelyihez kapcsolt IMSc feladatokon és az EXTRA feladatokon elért eredmény nem írható jóvá IMSc pontként, azonban (a kötelező számonkérések legalább elégséges teljesítése esetén) bónuszpontként az érdemjegy javítására fordítható.
Az IMSc pontok megszerzése az IMSc programban részt nem vevő hallgatók számára is biztosított.