Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szolgáltatás-orientált és modellvezérelt paradigmák lab.

    A tantárgy angol neve: Service-Oriented Architectures and Model-Driven Paradigms Laboratory

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. december 20.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Mérnök informatikus szak, MSc képzés
    Alkalmazott informatika szakirány 
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUM302 3 0/0/3/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely,
    4. A tantárgy előadója
    Név
    Beosztás
    Tanszék
    dr. Mezei Gergely
    adjunktus
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    Imre Gábor
    tanársegéd
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    • Szolgátatásorientált rendszerek
    • Modellvezérelt paradigmák
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    (TárgyTeljesítve("BMEVIAUM208")
    VAGY
    TárgyTeljesítve("BMEVIIIMA04") )
    ÉS
    (TárgyTeljesítve("BMEVIAUM126")
    VAGY
    TárgyTeljesítve("BMEVIAUMA01") )



    ÉS
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIAUMA03" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIAUMA03", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    Kötelező előtanulmányi rend: 

    A tantárgyat csak azok a hallgatók vehetik fel, akik már teljesítették a Szolgáltatásorientált rendszerek (VIAUM208) és a Modellvezérelt paradigmák (VIAUM126) tantárgyakat.

    7. A tantárgy célkitűzése A tantárgy célja a  „Szolgáltatásorientált rendszerek” és „Modellvezérelt paradigmák” tantárgyak ismeretanyagának fejlesztésorientált, alapvetően önálló munkára építő elmélyítése, foglalkozásonként egy-egy nagyobb lélegzetű „projekt” csoportmunka keretében történő megvalósítása, részletes specifikáció és előre kiadott segédanyagok alapján.
    8. A tantárgy részletes tematikája A laboratóriumi foglalkozásokon a hallgatók először a „Modellvezérelt paradigmák” tantárgy keretében megszerzett ismeretanyagra alapozva a keretrendszerek, DSL, metamodellezés, modelltfeldolgozás témakörökben oldanak meg feladatokat a környezethez jól illeszkedő programozási nyelveken (C++/Java, Java illetve C++/C#). A feladatok megoldása során a szoftvermodellezés és a szakterület-specifikus nyelvek témaköre általános formában is vizsgálat tárgyát fogja képezni. A félév második részében a szolgáltatásorientált rendszerek mint korszerű paradigma kerül előtérbe. A gyakorlatok fő célja a SOA és BPEL témakörökben való elmélyülés konkrét üzleti folyamatok megtervezése, megvalósítása és monitorozása révén.

     A mérések tematikája a következő:

    • Modellezési alapok – DSL Tools (Absztrakt szintaxis, konkrét szintaxis, kényszerek)
    • Modellfeldolgozás – DSL Tools (Sablon alapú modellfeldolgozók)

    • Modellezés szakterület-specifikus nyelvekkel - VMTS (Metamodell készítés, páldányosítás, kényszerek kialakítása)

    • Szakterületi nyelvek testreszabása - VMTS (Konkrét szintaxis használata, tervezési minták)

    • Vizuális modellek feldolgozása - VMTS (Modelltranszformációk használata)

    • WS-* szabványokkal kiegészített webszolgáltatások fejlesztése (Webszolgáltatás és kliensek fejlesztése, melyek kihasználják a WS-Security, WS-Addressing, WS-Policy által nyújtott lehetőségeket.)

    • Enterprise Service Bus alapú integráció (Mediációs folyam összeállítása mediációs primitívekből. Saját mediációs primitív fejlesztése.)

    • Üzleti folyamatmodellezés (Üzleti folyamat modellezése BPMN eszközzel. A modell szimulációja, analízise. Üzleti mérőszámok definiálása. Az implementáció vázának generálása.)

    • Üzleti folyamat megvalósítása BPEL alapokon I. (Meglévő webszolgáltatások és üzleti szabálymotor integrálása a folyamatba. Java taskok megvalósítása.)
    • Üzleti folyamat megvalósítása BPEL alapokon II. (Humán taszkok felhasználói felületének testre szabása. BPEL folyamat tervezése generált váz nélkül.)
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Labor
    10. Követelmények

    Félévközi jegy megszerzéséhez kötelező:

    • Az órarend szerinti foglalkozásokon való részvétel,
    • A laboratóriumi gyakorlatok sikeres elvégzése , ennek feltétele a gyakorlaton való felkészült megjelenés, amit a mérésvezető oktató szóban és írásban ellenőriz. Az elégtelen felkészültségű hallgatók a mérési gyakorlaton nem vehetnek részt, azt pótolniuk kell. További feltétel a mérés sikeres végrehajtása és az ezt dokumentáló jegyzőkönyv elfogadtatása a mérésvezető oktatóval.

    • A félévközi jegy a jegyzőkönyvek osztályzatának átlagából tevődik össze.
    A félév során 10 mérés van.

     

    11. Pótlási lehetőségek A TVSZ előírási szerint, két mérés pótolható a szorgalmi időszak végén.
    12. Konzultációs lehetőségek A szorgalmi időszakban a tárgy előadójával történt egyeztetés szerint.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom Krysztof Czarnecki, Ulrich Eisenecker, Generative Programming: Methods, Tools, and Applications, Addison-Wesley, 2000.

    Steven Kelly, Juha-Pekka Tolvanen, Domain-Specific Modeling: Enabling Full Code Generation, Wiley-IEEE Computer Society Press, 2008.

    Jack Greenfield, Keith Short, Steve Cook, Stuart Kent, John Crupi, Software Factories: Assembling Applications with Patterns, Models, Frameworks, and Tools, Wiley Publishing, Inc., 2004.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra48
    Felkészülés zárthelyire 
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása30
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név
    Beosztás
    Tanszék
    dr. Mezei Gergely
    adjunktus
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    dr. Lengyel László adjunktus
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    dr. Levendovszky Tihamér
    adjunktus
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    Imre Gábor
    tanársegéd
    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék