Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    A vezetővé válás pszichológiája

    A tantárgy angol neve: Psychology of Becoming a Leader

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. május 15.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Minden mérnöki kar

     

    Alapképzési szakjai

     

    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT52A005   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Juhász Márta,
    4. A tantárgy előadója
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Hámornik Balázs Péteregyetemi tanársegéd

    Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja elsősorban az, hogy bemutassa a vezetői szerep kialakulásának folyamatát és a vezető személyisége mögött meghúzódó pszichodinamikai folyamatokat. A vezetői emberkép, a vezetői szerepek alakulása és felfogása. A vezetővé válást előidéző külső (környezet) és belső (személyiség- és képességstruktúra) tényezők áttekintése. A tárgy keretében a hallgatók megismerik a különböző vezetéselméleteket és a vezető szerepét a teamben és a különböző szervezeti kultúrákban.

    A tananyag és a hozzá kapcsolódó feladatok oktatása e-learning alapú. A tantárgy követelményeit az Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet honlapján, a Moodle felületén http://ept.moodle.appi.bme.hu találhatók meg. Az e-learning kurzus interneten keresztüli, egyéni tanulási formában zajlik, ami folyamatos, önálló egyéni munkát igényel. (Minden blokk (téma) tartalmaz egy tananyagot, amiben online lépésről lépésre lehet haladni és bármennyiszer megtekinthető, megtanulható. Ezen kívül tartalmaz egy ismeretellenőrző feladatot, ami lehet egy rövid szöveges kérdés, vagy rövid online teszt feladatsor.)

    8. A tantárgy részletes tematikája A vezetővé válás folyamata, különböző vezetői modellek ismertetése. A sikeres vezetési stílust meghatározó környezeti, szituációs és szervezeti feltételek. Szervezeti kultúra. A vezető szerepe a szervezeti átalakulásokban. A karrierfejlődés lehetőségei a szervezetben. Vezetői feladatok és ezek hatékony ellátásához szükséges szociális kompetenciák azonosítása és fejlesztési lehetőségük. Az érzelmi és szociális intelligencia szerepe a vezetésben. Motiváció és érzelmek a munka világában. Lehetséges jutalmazási és ösztönzési rendszerek a vezető kezében. Teljesítményértékelés és az ehhez köthető fejlesztő célzatú beszélgetések.

    A team-munka jelentősége és a vezető meghatározó szerepe.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) e-learning és konzultációs alkalmak
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban:  e-learning feladatok folyamatos teljesítése

    b.       A vizsgaidőszakban: nincs

    11. Pótlási lehetőségek a e-learning feladatok pótlása a vizsgaidőszak első 2 hetében
    12. Konzultációs lehetőségek az oktató által megadott időpontokban
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Klein Sándor: (1998): Munkapszichológia. SHL Könyvek

    Klein Sándor: (2001): Vezetés- és Szervezetpszichológia. SHL Könyvek

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire8
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés24
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Dr. Juhász Mártaegyetemi docens

    Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

    Ergonómia és Pszichológia Tanszék