SMOG-1 start márciusban!

2021. január 12.

A Masat-1 és a SMOG-P világsikere után, most a BME hallgatóinak és oktatóinak újabb űreszköze készül a felbocsátásra. Mindhárom munkában részt vett a VIK - tudósít a bme.hu.

Többszöri halasztás után, a jelenleg érvényes tervek szerint 2021. március 22-én Kazahsztánból, Bajkonurból az orosz Szojuz/Fregat rakétával állítják pályára a Műegyetemen készült SMOG-1 műholdat. Felépítése megegyezik a méretével, küldetésével világrekordot felállító elődjével, az 5x5x5 cm-es SMOG-P-vel. A tervezett pályája 550-600 km magasságú, 97 fokos dőlésszögű napszinkron elrendezésű lesz – tájékoztatta a bme.hu-t Gschwindt András, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékének címzetes egyetemi docense, a SMOG-projekt vezetője, aki korábban az első magyar műhold, a Masat-1, majd a SMOG-P fejlesztését is vezette.

A SMOG-1 fedélzetén az elődjéhez hasonló spektrum analizátor van, amelynek feladata döntően a 700-960 MHz-es sáv vizsgálata. Berendezései optimális esetben néhány évig működőképesesek lesznek, tekintettel arra, hogy alkatrészeik nem rendelkeznek űrminősítéssel. A pálya magasságából és a műhold méretéből adódó űrszemét jellegű élettartam 10-15 évre becsülhető. Ezt az élettartamot hivatottak csökkenteni az oldallapokba, a napelemek alá helyezett nagy hiszterézis veszteségű ún. permalloy anyagból készült lemezek. A Föld mágneses terében száguldó űreszköz lemezeinek átmágnesezéséhez szükséges energiát saját mozgási energiájából vonja el, ezzel csökkenti sebességét, gyorsítva a sűrűbb légkörbe érkezést, majd az elégést. Ezzel remélhetően 5-8 évre sikerül az űrszemét jellegű élettartamot mérsékelni. Ehhez hasonló megoldást még nem alkalmaztak műholdakon.

A több mint négy hónapos római várakozás miatt valószínűsíthető, hogy a pályára állás után –a többszöri Föld-kerülés miatt – hosszabb időt vesz igénybe, míg a SMOG-1 feltölti akkumulátorát, kinyitja antennáit, és aktiválja működését.

Teljes cikk