5G konvoj - az autózás jövője

2016. február 25.

Az egyre gyorsabb mobil internet nem csak arra jó, hogy online nézhetsz nagy felbontású filmeket: az 5G az autonóm közlekedés alapfeltétele. Mindjárt kiderül, miért, ha elolvasod a vezess.hu cikkét.

Video

Barcelonában tartották 2016. februárjában a mobil világ legrangosabb éves eseményét, a Mobile World Congress 2016. rendezvényt. Számos mobilkommunikációs eszköz és technológia mellett az idei rendezvény legnagyobb érdeklődésre számot tartó témája a néhány éven belül bevezetésre kerülő 5. generációs mobilhálózat. A kiállításon minden jelentősebb piaci szereplő igyekszik bemutatni a készülő 5G szabvány előnyeit és jövőbeli alkalmazási lehetőségeit. A technológia fejlesztői nemcsak még nagyobb sávszélességet ígérnek, hanem a jelenleginél nagyságrendekkel gyorsabb, ezredmásodperc nagyságrendű reakcióidőt is, ami jelentősen kiterjeszti a mobilkommunikáció alkalmazhatósági területeit a jelenlegiekhez képest.

A Nokia is számos bemutatóval készült, melyek közül az egyik legtöbb látogatót vonzó attrakció egy mobilkommunikációs-robotikai vegyes alkalmazás, amely a Nokia Bell Labs, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéke, valamint a TU Dresden 5GLab közös fejlesztése. Az 5G hálózat egyik jövőbeli alkalmazási területe az önvezető autók képességeinek kiterjesztése a valós idejű kommunikáció segítségével. Bár az intelligens autó fejlesztések egyre komolyabb képességekkel ruházzák fel az egyre okosabbá váló autóinkat, a jövőbeli biztonságos és hatékony közlekedés nem elképzelhető a csupán önmagukban működő járművekkel, bármilyen okosak legyenek is azok. Egy zsúfolt, városi forgalomban mindenképpen szükséges a gyors kommunikáció a szereplők között a balesetek és forgalmi dugók elkerülése, valamint a hatékony forgalomirányítás érdekében. Az MWC-n látható közösen fejlesztett demóalkalmazás egymással kommunikáló, konvojban közlekedő robotautókat mutat be. Ezek mozgását a cloud-ban működő központi intelligencia irányítja a fedélzeti szenzorokból nyert adatok és az ultra gyors kommunikáció ötvözésével. Ezzel a technológiával akár jelzőlámpa nélküli kereszteződések is megvalósíthatók, a hagyományosnál jelentősen nagyobb áteresztőképességgel. Ahhoz hogy a demóban jelenleg látható, kisméretű modellautók helyett ugyanez a valós autókon is megvalósíthatóvá váljon, mindenképpen szükséges az 5G által biztosított gyors reakcióidő, hiszen a balesetek a másodperc törtrésze alatt következnek be. A fejlesztésben a BME AUT részéről Kiss Domokos, Kovács Viktor, Nagy Ákos, Csorvási Gábor, Tóth Miklós és Rajacsics Tamás vettek részt, valamint a munkában résztvevő magyar gárdát gyarapították a Nokia budapesti technológia központ munkatársai is. A partner Drezdai Egyetem 5G Lab vezetője Franz Fitzek professzor, a BME tiszteletbeli doktora.